Do czego służą elektroniczne urządzenia kontroli dostępu?

Zabezpieczanie budynków przed dostępem do wnętrza osób niepowołanych nie jest niczym nowym. Każdy nosi klucze, którymi otwiera zamek w drzwiach wejściowych do swojego mieszkania czy domu. Co jednak w sytuacji, w której do pomieszczenia ma mieć dostęp kilka-kilkanaście osób? Zamiast dorabiać klucze, można zastosować elektroniczne urządzenia kontroli dostępu.

Elektroniczne urządzenia kontroli dostępu – zalety

Zaletą elektronicznych urządzeń kontroli dostępu jest fakt, że zamiast kluczy są zastosowane specjalne, kody, czipy czy piloty. Wszystkie stanowią alternatywę dla zwykłych kluczy. Wyróżniamy cztery rodzaje zabezpieczeń:

  • Szyfrator elektroniczny – drzwi otwiera się za pomocą wprowadzenia z klawiatury numerycznej kodu, który może składać się z 4-8 liter. Przypomina powszechnie spotykane domofony, jednak ma zastosowanie wewnętrzne, może być wyposażony również w szereg dodatkowych funkcji, jak np. zabezpieczenie przed włamaniem, czy być połączony np. z systemami przeciwpożarowymi i w momencie uruchomienia automatycznie odblokowywać zamki i rygle;
  • Czytnik elektroniczny – tu zasada działania jest podobna, jednak nie wpisuje się kodu, a należy przeciągnąć po czytniku kartę magnetyczną lub przyłożyć do niego kartę zbliżeniową;
  • Radiolinia – służy do zdalnego sterowania zamkami drzwi. Przeważnie składa się z małego nadajnika (pilota), wyposażonego w przycisk aktywujący otwarcie drzwi. Powszechnie stosowana w garażach oraz bramach sterowanych elektronicznie. W przypadku drzwi nie wymaga oczywiście tak wielu elementów montażowych.
  • Zamki biometryczne – urządzenie odczytuje odcisk palca, a jeśli zostanie on zidentyfikowany jako odcisk osoby uprawnionej, zamek zostaje odblokowany, umożliwiając wejście do środka. W zależności od modelu zamka, może on posiadać pamięć od kilkunastu do kilkuset odcisków.

Jak wybierać urządzenie?

Elektroniczne urządzenie dostępu należy dobierać, biorąc pod uwagę sposób montażu oraz grubość  czy materiał wykonania drzwi, a także liczbę osób, które będą korzystać z chronionego pomieszczenia. W przypadku większej liczby użytkowników, stworzenie dla każdego karty może być dużym wydatkiem, dlatego lepiej postawić na szyfrator lub zamek biometryczny. Czytniki oraz piloty doskonale sprawdzają się w przypadku, kiedy z danego urządzenia korzysta mniej osób.

Ważnym aspektem jest prawidłowy montaż. Jeżeli szukasz profesjonalnej firmy, zajmującej się tym na terenie Warszawy, warto sprawdzić firmę Zuhab, posiadającą wieloletnie doświadczenie.

Napisz Odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *